Giv feedback - et kærligt puf
Feedback er en almindelige måde at nudge på, og det virker. Et klassisk eksempel er hastighedsmåleren, der blinker hvis bilister ikke overholder fartgrænsen - resultatet er at bilister sænker farten. På samme måde kan infoskærmen bruges til feedback. Det kan både være kvantitativt med tal og grafer i forhold til produktivitet. Det kan også være med henblik på at ændre adfærd og kultur.
 
Taknemmelighed kan være nudging
Ved at sige tak er, det ifølge erhvervssociologen Rikke Østergaard muligt at øge produktiviteten og skabe arbejdsglæde. Hun citerer Dr. Emmons fra University of Pennsylvania, der siger at ”Når ledelsen udviser taknemmelighed, stiger medarbejdernes produktivitet med 50 %”. Derfor kan nudging også være at sige tak for indsatsen. Taknemmelighed kan også være med til at flytte fokus på brok og utilfredshed til at handle om taknemmelighed med fokus på de gode ting. Helt konkret kan ledelsen sige tak for tre positive ting hver uge, eller der kan vises medarbejder eller kunde citater på infoskærmen.
 
Lad ikke en pjece stå alene
En folder, en pjece eller et politisk-dokument er almene måder til at regulere og ændrer adfærd. Det kan være i forhold til sundhed, arbejdsmiljø eller opførsel. Men virker det? Det kræver som minimum at målgruppen læser teksten og husker det. Infoskærmen er rigtig god til at opfordre til at læse eller genlæse en pjece. Ligeledes kan man bruge skærmen til gentage vigtige pointer fra pjecen. Infoskærmen er især god til at viderebringe visuelle påmindelser som hjælper med til at budskaber bliver læst, forstået og husket. Husk at billeder siger mere end 1000 ord.   
 
Tænk på tid og sted
Det vigtigste praktiske forhold er tid og sted. Tænk over placeringen af infoskærmen. Det er relevant at anvende en skærm der hænger i kantinen til at ændre folks adfærd når de står i kø eller tager mad i buffeten. Hvis det er i storkontorer, ved kaffeautomaten, i receptionen eller en indgang at adfærden skal ændres så er det her skærmen skal være placeret. Hvis det er mere generelle adfærds-ændringer, skal skærmen måske placeres, hvor den får meget opmærksomhed eller hvor folk opholder sig. Ligeledes er tidspunktet vigtigt – om morgenen er vi mere modtagelige. Ser vi et budskab når vi ankommer til en arbejdsplads, er der stor sandsynlighed for at vi husker det resten af dagen. Budskaber kan times efter frokost eller kaffepauser og kan differentieres så indholdet kærligt puffer de rigtige modtagere i den rigtige retning.
 
Vil du lære mere – så tilmeld dig til vores webinar her.
 

Lets Work
together

Vi leverer mange typer af skærmløsninger og samarbejder tæt med vores kunder om at skræddersy en løsning der afspejler organisationens behov og ønsker. 
Kontakt os

Brug infoskærmen til nudging
Et kærligt puf i den rigtige retning
 

Der er hype omkring nudging. Men hvad er nudging egentlig? Begrebet er nyt, men fænomenet nudging går langt tilbage. Vi har nemlig altid nudget hinanden. Når der nudges, betyder det egentlig bare, at vi på en smart måde hjælper med at ændre adfærd og dermed giver et kærligt puf i den rigtige retning. Blandt mange forskellige nyttige nudging værktøjer findes infoskærmene. Er du interesseret i, hvordan I kærligt kan puffe jeres medarbejdere i den rigtige retning eller vil I vide mere om hvordan nuværende eller nye infoskærm kan bruges til nudging? Så er der godt nyt. VisioSign afholder et nudging-webinar tirsdag d. 19 jan kl 10.00-11.00 med konkrete tips og tricks til hvordan man igennem infoskærme kan ændre adfærd i virksomheden. Tilmeld dig nu, de er begrænsede plader og det er først til mølle.